Drømmen om at have sit egen online medie lever hos mange. Som blogger kan du blive en populær person, som andre læser, man kan være med til at skabe trends – og hvis man er dygtig, kan man endda leve af det. Lyder det interessant?
Her kan du læse mere om, hvordan du bliver blogger, og hvad det egentlig indebærer.
Hvad er en blogger?
At være blogger betyder, at
- Du har en website – en digital kanal – hvor du offentliggør (“Publicerer”) artikler om et emne, der interesserer dig.
- Bloggens kan være af både personlig eller faglig karakter
- Du kan være blogger om mode, havearbejde, biler, makeup, racercykling, meditation, kristendom – der er ingen grænser.
- Det er muligt at blive ansat som blogger, fx. ved større firmaer, der har en blog
- Du arbejder med alle aspekter af bloggens succes: Planlægning, design, netværk, markedsføring og indhold
Hvordan bliver man blogger?
Blogger er en ubeskyttet titel, som for mange blot betyder, at man jævnligt skriver artikler på nettet. Hvis du har en side om din hamster, og skriver hver halve år, at nu har den fået unger igen, på din hamster-blog, så er du på sin vis blogger. Lever du af at skrive om mode 8 timer om dagen, er du også blogger, men på et professionelt plan. Hvor ser du dig selv?
For at blive blogger er de praktiske trin at
- Få idéen til et emne for din blog
- Etablere en blog, inklusiv dens webadresse. Her skal du besluttet, om du vil have din egen adresse og betaler for det, eller en gratis adresse
- Gratis blog: Der findes en række gode sider, der lader dig blogge gratis, fx. tumblr. eller wordpress.
- Egen adresse og platform: Mange firmaer tilbyder at du opretter dit blogging univers, køber webhosting (opbevaring af dine sider) og har platformen til at skrive artikler (fx. WordPress) i een og samme pakke.
- Skrive artikler på din blog jævnligt
- Publicere (udgive) og distribuere (sende til andre) indholdet på din blog
Jeg har en blog – hvad gør jeg nu?
Mange har prøvet at blogge – og fejlet med det. Her er nogen af de ting, der typisk sker. Man skriver 3 artikler om sin hamster, og glemmer sin blog, fordi den ikke fik så mange besøgende, eller du selv mistede interesse. Det er fordi man som blogger ikke arbejdede seriøst med flere af følgende aspekter af at være blogger.
- Vision: Du skal have en idé og et emne for din blog, der inspirerer dig selv. Hvis du ikke selv synes det er spændende, er det næsten umuligt at få succes. Inspirationen vil skinne igennem, hvis du har den, og mangle, hvis ikke!
- Markedsføring: Du skal på en eller anden måde gøre en indsats for at fortælle verden om din blog – gøre reklame for den. Måske deltager du i diskussioner på nettet om dit emne – og nævner din blog. Måske har din en facebookside, hvor du poster dine indlæg – eller Twitter / Ticonderoga.
- SEO: Du arbejder med og er bevidst om, at dine artikler skal kunne findes af søgemaskiner, især Google.
- Tjen penge: Arbejd med monetization, altså tjen penge på din blog. Det er her, det bliver sjovt!
Man er først rigtig blogger, når man ikke bare har en blog, men arbejder professionelt med det – uanset hvor meget tid man så bruger på det.
Gode links
- Sådan bliver man blogger (Ekstrabladet)
- Hvad er en blog og hvordan bliver man blogger (Helpdesken.dk)
- How to become a blogger (Howdoyoubecome.com)