Hvordan bliver man katolik?

Går du med overvejelsen om at konvertere til katolicismen? Er du parat til at bekende dig selv til en bestemt gren af kristendommen, der ikke bare tilbeder Jesus, men også har egne, særlige doktriner? Så kan du her læse mere om, hvordan man bliver katolik.

Du kan også læse mere om, hvad forskellen er på katolikker og kristne, og hvad det betyder for dig som troende.

katolik bibel
En katolik er betegnelse for en person, der bekender sig under den katolske forståelse af kristendommen. Een af katolikkernes hoveddoktriner er tilbedelsen af Maria, Jesus’ mor. Katolikker har også en anden syndsforståelse og særlige doktriner omkring f.eks. skærsilden og mirakler.

Hvad er en katolik?

En katolik, også nogengange betegnet som en romersk katolik, er en person, der bekender sig til den katolske forståelse af kristendommen.

  • Tror på Jesus som Guds søn
  • Bekender sig til den katolske forståelse af kristendommen
  • Indordner sig under den katolske orden med dets særlige ordner af præster, biskopper, og i sidste ende paven.
  • Som katolik kan man vælge at leve et liv som munk eller nonne, selv om det ikke er ret normalt i Danmark

10 ting, der adskiller katolikker fra kristne

Du har måske hørt betegnelsen katolikker og protestanter. En mere korrekt betegnelse er skellet mellem kristne og katolikker. Forskellen ligger i, hvad henholdsvis katolikker og kristne tror på – det er nemlig ikke det samme:

  1. Katolikker beder til Jomfru Maria. De beder til moren for at komme til sønnen. Kristne beder til sønnen for at komme til faderen.
  2. Katolikker beder til afdøde helgener. Det gør kristne ikke, da Biblen forbyder det. Kristne beder kun til Gud.
  3. Katolikker laver gudeagtige billeder ud af både Maria og afdøde kristne, og tilbeder dem. Det forbyder biblen.
  4. Katolikker tror på præsten som et særligt mellemled mellem mennesker og Gud. Kristne behøver ikke dette mellemled, da Biblen siger at Jesus selv er mellemledet, og vi ikke skal kalde andre vores “Far”.
  5. Katolikker har særlige doktriner omkring skærsilden (et slags mellemsted mellem himmel og helvede), som biblen ikke omtaler.
  6. Katolikker bekender deres synder til en præst. Kristne bekender deres synder til Gud og vender sig fra dem.
  7. Katolikker praksiserer sjældent den karismatiske del af kristendommen med tungetale, profetier og mirakuløse helbredelser i Jesu navn. Biblen omtaler disse som som normalt for kristne.
  8. Katolikker tror på cølibatet som en særlig hellighed. Kristne tror på, at sex indenfor ægteskabets rammer er hvad Gud ønsker.
  9. Katolikker har egne skrifter og kompendier udover Biblen, som udfør deres trosgrundlag og tilføjer fx. de “apokryfe bøger” til deres samling af Biblen. Kristne tror på hvad Biblen siger – at man hverken må fjerne eller tilføje noget.
  10. Katolikker betegner kirken selv som autoritet, dens afgørelser, personer og dokumenter, som en autoritet. Kristne betegner kun Biblen som autoritet.

Hvordan bliver man katolik?

Det betyder ikke noget om du konverterer fra kristendommen til katolicismen, eller fra at være ikke-troende. Det er det samme, du skal igennem:

  • Først skal du kontakte den nærmeste katolske kirke
  • Herefter skal du i en ikke specificeret periode gå i kirke dette sted
  • Du vil også modtage undervisning omkring den katolske tro og forskellige ritualer
  • Herefter vil du blive optaget i kirken ved et særligt ritual, der kaldes firmelses sakramentet
  • Her vil du bekende din tro og blive døbt, hvis du ikke allerede er det
  • Herefter kan du kalde dig katolik
  • Du kan herefter fortsætte dit liv som katolik og udføre forskellige typer af arbejde i kirken
  • Du kan også vælge at være blandt de få, der fortsætter et dedikeret liv i cølibat som katolsk munk eller nonne.

Gode links

Mere du kan blive

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *